برخی قیمت ها در سایت به روزرسانی نشده اند ، برای استعلام قیمت ها لطفا تماس بگیرید.
بارداری

بارداری و تصویر بدن بعد از آن

دوست من هدر اخیراً تجربیات خود را پس از تولد اولین فرزندش تعریف می کرد: “هر روز طاقت فرسا بود. مثل شرکت در آزمونی بود که بارها و بارها آن را مطالعه نکرده بودم. در همین حال، به نظر می‌رسید که همه فکر می‌کردند زندگی من باید فوراً به حالت عادی بازگردد. من باید به سر کار برگردم، تمام شب بخوابم و بدنم باید به حالت قبل از کودکی خود برگردد. هیچ‌کدام از آن‌ها برای من اتفاق نمی‌افتاد و این ناامیدکننده بود.»

در طول زندگی زن ها زمانی وجود دارد که تغییراتی چشم گیر مثل بلوغ، بارداری و یائسگی در آنها به وجود می آید.در تمام دگرگونی های فیزیکی تغییرات هورمونی دخالت داشته است، ولی تجربه هایی از رشد جنین در طول دوران بارداری، زایمان و شیر دهی نوزاد از نظر احساسی و جسمانی تلفات زیادی داشته است.

نارضایتی بدن بعد از بارداری

مطالعات و بررسی های انجام شده نشان داده است که رضایت نداشتن از بدن معمولا بر تجربه بعد از زایمان غالب بوده است.و این کاملا عقلانی بوده است.  از سویی دیگر به نظر می رسد انجام گفت و گو در مورد”بازگرداندن بدن قبل از کودکی خود”  بر بحث های مرتیط با بارداری و بدن زن ها تسلط بیشتری دارد و نشانگر این موضوع است که رضایت نداشتن از بدن بعد از انجام زایمان یک مشکل ساده و قابل حل بوده است.

زنان نگرانی زیادی در مورد ترک‌های پوستی، تغییرات سینه‌ها و افزایش وزن کلی مرتبط با بارداری دارند. این نگرانی ها صرفا سطحی نیستند.

حتی یک مطالعه اخیر نشان می دهد که تصویر ضعیف بدن اغلب با افسردگی پس از زایمان همراه است. دوست من ممکن است احساس کند که او تنها کسی است که پس از زایمان انتظارات اجتماعی را برآورده نمی کند، اما تحقیقات خلاف این را نشان می دهد.

تغذیه با شیر مادر و اختلال در تغذیه

علاوه بر این، زنانی که از بدن خود ناراضی هستند، احتمال بیشتری دارد که شیردهی را قبل از شش ماهگی متوقف کنند و در مورد شیردهی احساس خجالت بیشتری داشته باشند. در برخی از تحقیقات خودم، من و همکارانم دریافتیم که زنانی که نگرانی‌های بیشتری نسبت به تصویر بدن دارند، نه تنها شیردهی را متوقف می‌کنند، بلکه به اختلال در تغذیه نیز دست می‌زنند. همه این تحقیقات نشان می دهد که عواقب نارضایتی از بدن زنان پس از زایمان ممکن است نه تنها زنان بلکه بر فرزندان آنها نیز تأثیر بگذارد.

در چند هفته گذشته که واقعیت های دنیای پس از روئه در آن جا افتاده است، به همه اینها فکر کرده ام. چالش ها و عوارض سلامت جسمی و روانی زیادی در ارتباط با بارداری وجود دارد. اگرچه تحقیقات گذشته که پیوندهای بین تصویر بدن و بارداری را بررسی می‌کرد، تمایلی به این نداشت که از زنان بپرسد که آیا مایل به بارداری هستند یا خیر، این احتمال وجود دارد که زنانی که موافق شرکت در چنین تحقیقاتی هستند، از باردار شدن و داشتن فرزند خوشحال هستند. و با این حال، بسیاری از این زنان با تصویر بدنی خود دست و پنجه نرم کردند و این عواقب واقعی برای سلامت روانی و رفتاری آنها داشت.

تغییرات فیزیکی بارداری

یکی از دانش‌آموزان سابق من، لیلی، به اشتراک گذاشت که از اینکه کتاب‌های مربوط به مادری تمام تغییرات فیزیکی مرتبط با بارداری را آشکار می‌کنند، شگفت‌زده شده است. او به شوخی گفت که گفتن اینکه علائم کشش را به عنوان یک نشان افتخار در نظر بگیرید، به ویژه مفید نیست. لیلی به من گفت که پیام‌هایی که درباره «بازگرداندن بدن قبل از نوزادی‌ات» می‌فرستد آنقدر برای او سمی بود که واقعاً به بیزاری او از بارداری و نارضایتی بدنش پس از زایمان کمک کرد.

این نکته قابل اهمیت است که همیشه تجربه بارداری برای تمامی زن ها موجب نارضایتی نمیشود.من زنهایی بسیاری را می شناسم که در دوران بارداری احساس قدرت زیادی دارند و برای بدن خود از نظر شکل ظاهری ارزش کمتری قائل بودند و بیشتر به توانایی های بعد از زایمان خود توجه داشتند.

یکی از دوستان من به نام کتی در تلاش برای بارداری دوم خود بود که متوجه شد به سرطان سینه مبتلا شده است ولی این بیماری باعث نشد او از تصمیمش دست بکشد پس تنها کاری که کرد این بود: درمان بیماری سرطان ، انجام IVF و در آخر به دنیا آوردن پسر دومش.

سال هایی که پشت سر گذاشت بسیار ترسناک و دردناک بودند ولی انگیزه برای پدر و مادر شدن و داشتن فرزند در او همشه وجود داشت.کتی بخاطر تمام دردهایی که بدنش توانسته بود تحمل کند و داشتن دو پسرش که اورا خیلی دوست داشتن همیشه شکر گزار بود.

پیامدهای بارداری ناخواسته

تصور اینکه چگونه حاملگی های ناخواسته که زنان مجبور به انجام آن هستند، چگونه عواقب مخربی برای تصویر بدن زنان و به طور کلی سلامت روان آنها نخواهد داشت، دشوار است.

بسیاری از زنان نمی توانند در مورد توانایی خود برای باردار شدن، به پایان رساندن بارداری، به دنیا آوردن فرزندی سالم و بازیابی جسمی و روانی از این تجربیات کنترل کنند. زنان در هنگام تصمیم گیری برای شروع این سفر سزاوار استقلال بدن هستند.

نکاتی در مورد بارداری:

۱-مصرف به اندزاره مولتی ویتامین

۲-ترک سیگار

۳-داشتن خواب کافی

۴-دوری و پرهیز از مصرف الکل

۵-انجام تمرینات بدنی و ورزش مخصوص دوران بارداری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی